ATGAL Savaitgalis Rygoje. Devyni ir vienas dalykas, ką galima nuveikti Rygoje

Taigi, nutiko stebuklas - Aurimo tėvai paleido mus savaitgaliui į Rygą... be vaikų. ... Taip, trijų mažamečių vaikų tėvams visa para be vaikų ... ir dar kitame mieste ... yra stebuklas. 21 amžiaus stebuklas. Gal perdaug dramatizuoju? Ką jūs... Tik kruopelytę. Taigi, labai spontaniškai ir beveik be plano sėdome į mašiną, nulėkėme iki Žagarės, pernakvojome, palikome šiltai senelių priežiūrai tris žirnius ir pasukome Rygos link. Kaip minėjau, išsiruošėme į kelionę visai neplanuotai, su menkučiu biudžetu, ir susižvejoję vos kelias idėjas iš tripadvisor. Pakeliui mašinoje sumetėme minimalistinį planą, o visą kitą palikome savieigai. Be jokių užuolankų rašau: mūsų išvyka pranoko bet kokius lūkesčius! Ryga - fantastiškas miestas, ir svarbiausia - visai netoli. Tad jei dar niekada neesate ten buvę, labai rekomenduoju griebti savo sutuoktinį už parankės ir traukti pas kaimynus latvius. Štai kelios poilsinės-turistinės idėjos, atradimai ir pastebėjimai iš mūsų nuostabios viešnagės Rygoje... (tinka pernelyg didelių turistinių lūkesčių neturinčiai porai, trumpam savaitgaliui).

Pirmiausia: griūkit išankstinės nuostatos

Kažkodėl lietuviai labai mėgsta visokius juokelius apie braliukus latvius ir kartais juos net zirgo galvomis pavadina. Matyt nenorom ir man į pasąmonę įsliūkino kažkoks keistas nusiteikimas - maniau, kad važiuoju į nedidelį miestą Latvijos glūdumoje, kuris, žinoma, neprilygsta mūsų "didingam" Vilniui.... na juk ne veltui latviai mums tik braliukai, ane? Tai įsivaizduokit mano nuostabą, kai pačiame pietų įkarštyje įvažiavom į Rygos pakraščius ir pamatėm visai ne mažą miesteliuką, o didmiestį, su milžinišku mašinų srautu (kuris beje yra milžniškas ir per pietus ir po pietų...tad nusiteikit), masyviais tiltais, mega masyviais paminklais, plačiomis gatvėmis, fantastiška architektūra. Kokie dar braliukai? Babakšt sugriuvo mano visos kvailos išankstinės nuostatos, kibirkšt užsiplieskė džiaugsmo liepsnelė - tokiame dideliame mieste tikrai rasim ką gero nuveikti ir pamatyti!! Ryga here we come!

A, vos nepamiršau.. Toks niuansas... jei į Rygą važiuosite autobusu, tuomet, manau, miesto dydžio ir ritmo pajusti nepavyks. Nors stovėjimas kamščiuose, bildėjimas nesibaigiančiomis gatvėmis, stovėjimo vietos ieškojimas ir nėra maloniausios kelionės akimirkos, tačiau jos padėjo daug labiau pajusti miesto gabaritus. Be to ir pamatėm mes daug daugiau, nei pamatytumėm atvažiavę autobusu. Tad esant galimybei, rekomenduočiau važiuoti sava mašina.

Parkingas, nakvynė ir kalba

Dėl parkingo. Na, Rygoje jis brangus. Centre nemokamo parkingo nerasite (tačiau pervažiavus tiltą gali pasisekti). Rygoje yra tokios parkingo zonos: A - 2.50 /h, B - 2.00 / h, C - 1.50 / h. Rasti vietą mašinai nėra lengva, nes mašinų tikrai daug. Tiesa, pačiame centre galima mašiną pasistatyti požeminėje aikštelėje Stockman prekybos centre (mes taip ir padarėm, kai važiavom į kiną... tačiau ten mokestis toks pats - 2.00 / h). Štai tinklapis su stovėjimo vietų žemėlapiu ir kainomis visoje Rygoje. Anapus upės galima būtų mėginti susimedžioti ir nemokamą stovėjimo vietą.

Dėl nakvynės. Vėlgi. Ryga - ne pigus miestas. Už viešbučio kambarį arčiau centro gali nulupti nuo 70-80 eur / naktį. Brangoka neplanuotam savaitgaliui. Todėl mano išmintingas vyras surado mums tobulą nakvynės vietą vos už 38 eur ir tik 6 km nuo centro. Apsistojome labai tvarkingame trijų žvaigždučių Annabella viešbutyje. Paprastas, šviesus, jaukus viešbutukas - paprastumu atitinka ir kainą, ir vietą, ir žvaigždučių skaičių. Tačiau Annabella turi mega privalumą - jis yra prie pat Brīvības iela (Brivibas gatvė), o ši tiesiu taikymu veda iki pat Rygos senamiesčio. Didelis privalumas! Ypač turint omeny, kad eismas Rygoje yra pakankamai chaotiškas, tad viena tiesi gatvė yra tikrai didelis palengvinimas. Pusryčių viešbutyje atsisakėme (+ 5 eur / žmogui) - neverta, kai vos už kelių kilometrų ir už tą pačią kainą galima papusryčiauti pačiame Rygos senamiestyje.

Dėl kalbos. Štai dar vienas stereotipas: visi latviai kalba rusiškai. Vat ir ne. Pakeliui į Rygą sustojome Aucės miestelyje (nes girdėjom apie nepaprastą Aucės kepyklėlę... kepyklėlę radom, tik kepinių ten mažoka). Mums perkant Napoleono pyrago gabalėlį, pagyvenusi kepyklėlės pardavėja su mumis bandė kalbėtis laužyta lietuvių kalba ir visiškai nemokėjo kalbėti rusiškai. Vat taip. O Rygos centre kalbėjomės angliškai, nes dauguma aptarnaujančio personalo yra rusiškai nekertantis jaunimas. Tiesa, viešbutyje galima susišnekėti ir rusiškai, ir angliškai. Beje, latvių kalba yra fantastiška čiulbu-ulbu paukščių kalba... Malonu girdėti ją iš šalies, nes tuomet gali lengvai įsivaizduoti, ką girdi užsieniečiai klausydami mūsų lietuviškų pašnekesių.

Ką nuveikti Rygoje

Ekonomiškai, lengvu tempu, įtelpant į trumpą savaitgalį, truputį turistavimo, mažumėlę poilsio... Štai mudviejų asorti:

1. Pakilkite į apžvalgos aikštelę ant mokslų akademijos stogo

Štai šis itin vakarietiškai atrodantis 108 metrų aukščio pastatas yra Latvijos mokslų akademija.

Adresas: Akadēmijas iela 1. Nepastebėti neįmanoma - labai ryškiai matosi iš visų miesto kampų.

Mašiną pasistatėme visai netoliese (zona B, 2 eur / h). Įeikite pro pagrindinį įėjimą, prieikite prie kasos, nusipirkite bilietus pakilti į apžvalgos aikštelę (5 eur / žmogui; vaikams iki 12 m. nemokamai), kilkite liftu į paskutinį aukštą ir mėgaukitės panorama. Pasirodo aikštelė atidaryta nuo 9:00 iki 22:00 (galima stebėti saulėlydžius!). Daugiau informacijos čia. O čia keli vaizdai nuo stogo...

Dairydamiesi po apylinkes pamatėm ir kitą mūsų maršruto stotelę: Rygos geto ir holokausto muziejus.

2. Aplankykite muziejų

Rygoje muziejų netrūksta, štai kuklus 72 muziejų sąrašiukas. Šiam kartui mes pasirinkome Rygos geto ir holokausto muziejų. Rimčiausia kelionės gaida, tačiau buvo mums reikalinga (priežastis - atskira tema). Muziejus įsteigtas buvusioje Rygos geto teritorijoje - galima pasiekti pėsčiomis nuo Latvijos mokslų akademijos, todėl ten nukulniavome iš karto po pasibuvimo ant apžvalgos aikštelės. Ekspozicija nėra didelė, bet gana informatyvi. Tiesa, artimai susipažinę su holokausto istorija tikrai rstų prie ko prikibti.

3. Pasivaikščiokite Rygos senamiesčiu

Galima vaikščioti be tikslo (netikėtai nuostabus betikslis malonumas), galima vaikščioti su tikslu (pavyzdžiui aplankyti visus pastatus sužymėtus turistiniame Rygos žemėlapyje; žemėlapį nemokamai įsigysite Turistų informacijos centre; adresas pačiame senamiestyje: Kaļķu 16 arba Rātslaukums 7). Rygos senamiestis labai skiriasi nuo mūsų Vilniaus senamiesčio (nei geresnis, nei blogesnis - tiesiog smarkiai kitoks), todėl pasivaikščiojimas buvo tikras malonumas.

Mes į senamiestį išsruošėm antros dienos rytą. Ten papusryčiavom, atsigėrėm kavos ir neskubėdami mėgavomes turistinių šurmuliu bei akiai malonia stogų ir bokštų simfonija...

Muzikinis siurprizas - latvių liaudies muzika...

Beklaidžiodami gatvėmis aptikome staigmeną - keliaujančią labdaringą Meškinų skulptūrų parodą (United Buddy Bears). Tiesa, greitai ši paroda iš Rygos iškeliaus.

Kruopštūs elementai...

Dailios gatvelės...

3. Išsiųskite kelis atvirukus: sau, vaikams, draugams...

Jei tik būnant svetimam mieste po ranka pasitaiko atvirukas, pašto ženklas ir pašto dėžutė... tą atviruką išsiųsti sau namo privaloma visada... Deja, toks geras derinys retai kada pasitaiko. Tačiau taip jau nutiko, kad Rygoje pasitaikė. Dalinuosi informacija: aikštėje, kurioje stovi taip vadinami Juodagalvių namai (tai 14 a. statyti, vėliau 20 a. panaikinti ir vėl atstatyti pirklių rūmai; vienas spalvingiausių senamiesčio pastatų - spalvingas tiek išvaizda, tiek savo praeitimi) yra suvenyrų parduotuvė. Toje parduotuvėje rasite atviručių vos už 0,20 eur. Toje pačioje aikštėje yra ir Turzimo informacijos centras, kur už 0,60 eur galėsite nusipirkti pašto ženklą ir išsiųsti atvirutę (pašto dėžė kabo ten pat, Turizmo centre prie įėjimo... net ir rašiklį ten rasite). Prašom. Nėr už ką.

Juodagalvių namų framgentas. Adresas: Rātslaukums 7

4. Pasivaikščiokite ar padrybsokite viename iš Rygos parkų

Pačiame Rygos centre (senamiesčio pašonėje) yra keturi parkai: Vermano parkas (vienas seniausių Rygoje), Bastėjos kalno parkas (per jį teka kanalas, o kanalu plaukia laiveliai (kaina apie 12 eur / h), parko pakraštyje stovi Nacionalinis operaos ir baleto teatras), Kronvaldo parkas ir Esplanade parkas (čia rugsėjo mėnesiais rengiamos poetų dienos). Visi keturi parkai yra vienas šalia kito - tad nepražiopsosite. Nusipirkite kokį latvišką skanėstą (kuris beje nesiskirs nuo lietuviško) arba dėžutę 'noodlų' ir išsidrėbkite kuriame nors parke ant suoliuko. Parkai turi savotišką turistinį privalumą: čia galima stebėti miesto gyvenimą kiek lėtesniu tempu... ir galbūt - jei pakankamai neskubėsite - pavyks bent akimirkai pasijusti ne turistu, o vietiniu miestelėnu.

Tiesa, įdomus niuansas. Bastėjos parko centre stovi 42 m. aukščio Laisvės statula (moteris, vardu Milda, virš galvos iškėlusi tris žvaigždes).

Tai vienas svarbiausių Rygos (ir tikriausiai visos Latvijos) paminklų. Atidengta 1935 m. ši statula simbolizavo laisvę ir nepriklausomybę, o trys žvaigždės reiškė tris istorinius Latvijos regionus. Tačiau, kai po antrojo pasaulinio karo Latvija pateko po Rusijos "sparneliu", sovietų valdžia statulos reikšmę interpretavo savaip: Milda pavirto Motina Rusija, o trys žvaigždės - trimis Baltijos šalimis... Atgavus nepriklausomybę, Milda vėl tapo Milda, o nuo 2004 m. prie statulos kas pusvalandį patruliuoja garbės sargyba. Tai vat. Toks įdomus niuansas.

5. Nupirkite namiškiams lauktuvių Stockman prekybos centre

Stockman prekybos centro pražiopsoti neįmanoma. Jis milžiniškas ir randasi Bastėjos parko pakraštyje prie pat Rygos traukinių stoties. Didelis, vakarietiškas prekybos centras. Po centru yra didelė požeminė stovėjimo aikštelė (deja, mokama: 2 eur / h).

Pirmame aukšte rasite milžinišką nematytų ir neregėtų delikatesų parduotuvę. Tikrai suieškosite įdomių lauktuvių artimiesiems. Labiausiai akį patraukė Laimos karamelių skardinė su Rygos vaizdais. Karamelės susivalgys... liks daili dėžutė.. Du zuikiai, taip sakant. Tik kažkodėl tos dėžutės taip ir nenupirkau. Tačiau parvežiau latviškų karvučių su kanapių sėklomis. O juk latviai tikrai didžiuojasi savo Gotina karvutėmis...

6. Praeikite paupiu, pereikite tiltą ir apsilankyte Nacionalinėje Latvijos bibliotekoje

Pamatę, kaip smagiai turistai važinėja po Rygą dviračiais, kilo mintis pasivažinėti dviračiais ir mums - paupiu... bet vis tas nėštumas. Dviratis, pilvas ir judrus svetimas miestas kažkaip nesiderina. Tačiau informacija pasidalinti juk galiu, ane? Dviračio nuoma kainuoja apie 7 eur / h, vienas iš galimų nuomos punktų štai čia. Tiesa, eiti milžinišku tiltu buvo įspūdinga ir pėščiomis. Dauguvos upė yra milžiniška, todėl ir tiltai milžiniški, o nuo vidurio tilto atsiveria išties fantastiški vaizdai.

Kitoje Dauguvos pusėje stovi neįprastos išvaizdos pastatas - tai Nacionalinė Latvijos biblioteka (pasirodo latviai ją vadina Šviesos pilimi; pati biblioteka įkurta dar 20 a.pr.). Naujas bibliotekos pastatas pastatytas visai neseniai - 2014 metais. Prieš oficialų patato atidarymą buvo suorganizuota simboliška ceremonija - atrinkti veikalai buvo gyva žmonių grandine nugabenti iš senojo bibliotekos pastato į naująjį. Dabartinis pastatas yra 68 m. aukščio, o iš tokio aukščio turėtų visai neblogai matytis priešingoje upės pusėje esantis senamiestis. Tiesa, ant stogo apžvalgos aikštelės galima patekti tik su gidu, bet neblogas vaizdas turėtų atsiverti ir pakilus į paskutinį aukštą.

7. Pergalės paminklas

Dar kartą žvilgtelėkite į Nacionalinės bibliotekos nuotrauką (ten viršuje). Matote už bibliotekos pastato toks tartum spyglys išlindęs? Matote? Tas spyglys - tai milžiniško paminklo fragmentas. Pergalės paminklas Sovietų Armijai. Kokios pergalės? Gi sovietų armijos prieš kraugerius nacistus okupantus. Na, bet šiais laikais paminklo paskirtis gal ir nebe tokia svarbi. Labiau imponavo dydis. Tas paminklas išties DI-DE-LIS. Todėl ir verta prie jo stabtelėti. Jei važiuosite su mašina, ją pasistatyti galima visai šalimais gatvėje (pvz. Uzvaras bulvaris). Beje, ten stovėjimas yra nemokamas, tad jei norite išvengti mokamo parkingo, tuomet palikite mašiną čia ir pėščiomis eikite iki senamiesčio (apie 2 km).

8. Aplankykite jūrą

Labai panūdo sužinoti, ar jūra turi kitokį kvapą, skonį ar spalvą nei Lietuvoje. Nieko kitoniško, žinoma, tikėtis nereikia, nes nieko kitoniško ten ir nėra. Tik mudviem su Aurimu buvo labai smalsu pamatyti kaip atrodo 650 tūkstančių gyventojų turinčios sostinės pašonėje esantys paplūdymiai. Todėl papusryčiavę ir išvaikščioję visą senamiestį sėdom į mašiną ir patraukėm Vecaku paplūdimio link (neva populiariausias... ir labiausiai nutūpėtas Rygos paplūdimys). Beje pakeliui truputį nugrybavom, bet tai mums išėjo į naudą, nes radom nemokamą parkingą ir smagiai neprigrūstą paplūdimį. Jei kam nors labai labai prireiktų, štai nuoroda konkrečiai į tą vietą, kur galima nemokamai pasistatyti mašiną. O jūrą rasite paeėję mediniais pėščiųjų takeliais

Vanduo lyg ir tas pats. Smėlis taipogi. Tik labai seklus krantas... vandens iki kelių. Rojus vaikams. Čia pirmą kartą visos kelionės metu iš tiesų pasiilgau trijų žirnių. Supratau, kad prie jūros nebesmagu būti be vaikų... visgi tai būtent jų krykštavimai ir suteikia jūrai ir skonį, ir kvapą...

9. Du ne turistiniai, bet labai malonūs elementai

Šių atradimų svarbą supras tik tie, kas turi daug vaikų ir mažai laiko... o laiko sau neturi visai... Tam ta ram tam: kinas (o galbūt ir teatras) ir vakarienė restorane. Tik tiek. Taip paprasta, bet taip nepaprastai nuostabu.

Kinas. Stockman prekybos centre yra Forum Cinemas. Bilietų ir popcorn kainos: kaip ir Lietuvoje (apie 7 eur už bilietą ir nesuprantama nesamonė už popcorn). Kalba: anglų su latviškais ir rusiškais subtitrais. Ideali pramoga... ypač jei paskutinį kartą kine buvote prieš šimtą metų... arba prieš gimstant pirmam vaikui. Apie teatrą nieko pakomentuoti negaliu, nes su Aurimu galvojome tik apie kiną... mums tai savotiška terapija.

Restoranas. Jį įpaišėm prieš pat kiną. Pavyko suderinti minučių tikslumu. Jau važiuodami į Rygą žinojom, kad norėsime pavakarieniauti Azijietiško maisto restorane. Restoraną rinkomės pagal lokaciją, kainą ir atsiliepimų skaičių (kuo dagiau atsiliepimų - tuo didesnė tikimybė likti nenunuodytais...). Tokiai užduočiai Tripadvisor yra pats pačiausias įrankis. Ten restoranus galima filtruoti pagal kainą, virtuvės tipą arba žemėlapyje ieškoti pagal reikiamą lokaciją.

Tiesa, kadangi jau užsiminiau apie maistą, tai pridėsiu dar šį bei tą. Jei dar kartą važiuosiu į Rygą, būtinai ir vėl užsuksiu į nepaprastai nepaprastą beigelių kavinę. Big Bad Bagels. Kas yra beigeliai žino visi, ane? Didelės barankos, perpjautos pusiau ir perteptos kokiu nors įdaru. Amerikoje išmokau beigelius valgyti  su Phiadelphia sūreliu (ten kur gyvenau jie kitaip nemokėjo). Vilniuje Beigelių krautuvėlėje teko skanauti beigelių su tepamu sūreliu ir lašiša. O Big Bad Bagels įdarų gausybė tiesiog išmušė iš vėžių. Patys meniu paskaitykite ir seilę pavarvinkite. Aš užsisakiau brie sūrio ir raudonųjų svogūnų čiatnio beigelį, į kurį dar buvo sutalpintas kalnas rukolos ir geras saikas sveikatos (bent jau taip reklamavosi aptarnaujantis personalas). Aurimas sudorojo beigelį su vištiena ir mango padažu. O atsigėrėm labai išgirto svarainių limonado. Tad jei kada būsite Rygoje Maskavas arba Baznīcas gatvėje... ieškokite štai šios iškabos... .

... ir skanaukite... ragaukite.

Paskutinė mintis

Pasimėgaukite latvių kalba. O jų kalba yra ir melodinga, ir skambi, ir keista, ir juokinga; beveik suprantama ir tuo pat metu visiškai nesuprantama. Atmerkite akis ir atverkite ausis ir galbūt pavyks išgirsti ar pamatyti ką nors mažumėlę šmaikštaus mūsų lietuviškoms ausims.. Pamatę ar išgirdę užfiksuokite - o tai juk irgi savotiškas kelioninis suvenyras...

***

Štai tiek Rygos. Per nepilnas dvi dienas. Dviese. Be vaikų. Lėtu ne turistiniu tempu.

Gero kelio! Gerų klajonių. : )

26 savaitė. Kaip gaminame atvirutes ir "ilsimės" nuo "mokslų"...